Over mij

Motors zijn leuk! Vooral klassiekers en aparte motorfietsen, zoals de Suzuki GS750, de Dnepr, Ural en de Yamaha Vmax. Tenminste, dat vind ik. In mijn jonge jaren was ik een fervent motorrijder.

 In die tijd, de jaren zeventig, waren de Japanse viercilinders net op de markt en ze werden onder leiding van de Honda CB 750 mateloos populair onder de motorridders van toen. Ikzelf kwam via crossbrommers en opgevoerde Kreidlers terecht op een Honda CB 400 four: viercilinder, 6-bak, 4 in 1 uitlaat, kortom helemaal de blits! Maar ja, al snel was er het verlangen naar meer, sneller, groter,…En dus kwam er een Suzuki GS 550 en weer enige tijd later, een Suzuki GS 750. De Suzuki GS series stonden bekend als snel en betrouwbaar. Weliswaar niet de eerste japanse 4-cilinder, echter wel de meest verfijnde en betrouwbare.

 

Na een “motorloze” periode (maar wel heel veel andere leuke dingen…) van een jaar of vijfendertig, kocht ik een Dnepr met zijspan. Ik vertoefde veel in de voormalige Sovjet Unie landen, en had daar kennis gemaakt met het fenomeen Ural en Dnepr. Door een grote schaarste aan auto’s (enorme wachtlijsten en bovendien erg duur voor de gemiddelde rus..), waren deze redelijk betaalbare zijspan combinaties in de jaren vijftig, zestig en zeventig, het alternatief voor de modale rus om zo toch iets van mobiliteit te hebben. Ze werden dan ook het werkpaard van de gemiddelde Rus. Anno nu, moet je echt je best doen om een fatsoenlijke Dnepr of Ural te vinden; verreweg de meeste liggen te roesten achter een russisch schuurtje en zijn niet meer te reanimeren…Af en toe zit er iets moois tussen; die laat je dan “as is” met de schoonheid die hoort bij een motorfiets van pakweg 60 jaar oud, of je haalt hem helemaal uit elkaar en maakt hem als nieuw. Ook dat is de moeite waard! Ik vind de eenvoud en het nagenoeg onverwoestbare ontwerp (oorsprong BMW…) geweldig! Bovendien zijn het dankbare sleutelobjecten en daar kun je dan de wintermaanden weer mee vullen.

 

Ik kreeg al doende de motorsmaak weer te pakken en besloot op zoek te gaan naar de Suzuki GS 750 die ik ooit bezat. Helaas strandde deze poging snel; het kenteken was niet meer bekend bij de RDW en zeer waarschijnlijk was de GS al aan zijn einde gekomen. Uiteindelijk kwam ik een nagenoeg identieke GS750 op het spoor en vervolgens een poosje later nog een. Beide zijn aangekocht.

 

Zo kwam er ook een Yamaha Vmax op mijn pad; de onverslaanbare supermachine uit de jaren negentig, met nu al een cultstatus…

Aan alle motoren die ik nu in de garage heb, beleef ik plezier. Zowel het sleutelen, poetsen als ook het rijden. De Vmax met zijn sensationele acceleratie is geweldig! Zo is de Dnepr met zijspan de ultieme combinatie om op een zondagmiddag met een gangetje van vijftig, zestig, een rondje door de polder te rijden. En de Suzuki is de toermotor bij uitstek; lekker sturen, mooie sound,…Zo hebben ze allemaal hun eigen typische eigenschappen en karakter.

 

Dé ideale motor bestaat niet; daarom heb ik er een stuk of wat