KMZ M72H/ 1957

Een prachtig stuk erfgoed uit de gloriedagen van de Sovjet Unie is deze M72 waarvoor de basis werd gelegd in 1941 in de MMZ fabrieken in Moskou.

Na WO2 besloot de Sovjet regering de productie van de M72 uit te breiden naar Kiev. Daar werd in 1957 de productie van de M72 H gestart. Deze verbeterde versie van de M72 (vandaar de H ) werd maar korte tijd geproduceerd ( 1957-1959) en is daarmee zeldzaam.

 

 

De motorfiets is een echte reis door de tijd en heeft de 62 jaren ongelooflijk goed doorstaan. Een heel mooi patina en voor 99% origineel. Dus ook het motorblok en de versnellingsbak; matching numbers! De typenummers staan vermeld op de kopie van het oorspronkelijke kenteken: Nooit uitgewisseld.

De motor start moeiteloos en is in september vorig jaar nog APK goedgekeurd (Litouwen) tot en met september volgend jaar! Alles functioneert; verlichting, claxon, enz.

 

 

 

De motorfiets komt van de eerste Litouwse eigenaar die de motor in 1957 heeft gekocht. Toen deze overleed, is de motor naar de kleinzoon gegaan, die hem vervolgens aan mij heeft verkocht. Diverse foto’s zijn aanwezig waarop “Opa” met motor te zien is.

Dit is een M72 waarvan de volledige geschiedenis bekend is en gedocumenteerd (oorspronkelijke kenteken, keuringsrapporten, foto’s, enz.)

 

 

Verdere kenmerken:

Recentelijk zijn de uitlaten, accu en bougies vervangen. Verder is alles in originele toestand.

Velgen met de “deuk” in de spaakrand; een typisch kenmerk van het oorspronkelijke model R71 van BMW.

Korte schommelarm voorvork; een van de wijzigingen die werden doorgevoerd bij de introductie van de H serie.

Originele bedrading met linnen buitendraad met de oorspronkelijke kabelbinders.

Typerende diepe voorspatbord, waar weinig M72 mee waren uitgerust.

Bladgeveerd zijspan.

Originele bougiekabels met linnen omkleed.

Originele dynamo uit het productiejaar 1957.

Originele banden uit de “Leningradsky Shinnyy Zavod”

In de zijspanbak is het valkettinkje van de klep voorzien de noch originele stoffen beschermmof.

Originele vetspuit aanwezig.

Een, naar mijn mening, erg goed en gedetailleerd verhaal over het ontstaan van de russische motorfietsen, vind je op de site: b-cozz.com Dan wordt ook duidelijk in welk perspectief je deze M72H moet plaatsen.

Ik weet bijna zeker dat een tweede M72 H in deze staat en zo gedocumenteerd, nauwelijks nog te vinden is…